Kezeld profin kiadott lakásod pénzügyeit

Jelenleg több mint 200 lakást kezelünk problémamentesen. A problémamentességet az elmúlt 6 évben folyamatosan fejlesztett rendszerek és folyamatok biztosítják.

Ismerd meg pénzügyi elszámolási rendszerünk!

Fizetési folyamat

Bérleti szerződésünkben két határidőt definiálunk:

  • Mérőóra leadási határidő: Minden hónap X-ik napja, ameddig a bérlők e-mailben elküldik a lefotózott mérőóra állásokat.
  • Az általunk fejlesztett rendszerbe rögzítjük óraállásokat. A rendszer az előző havi óraállások és a közművekhez használt fogyasztási egységárak alapján kikalkulálja rezsielemenként az ahhoz tartozó fizetendő összeget. Ezekhez hozzáadásra kerülnek a fix költség elemek (bérleti díj, közös költség, internet, fűtés átalány… stb.). Így megkapjuk az aktuálisan összesen fizetendő összeget.
  • Fizetési határidő: Minden hónap X-ik napja, ameddig a bérlők az utalást teljesítik.

Előrefizetés

A fix, ismert költségeket előrefizetéssel intézzük. Ide tartoznak:

  • bérleti díj
  • közös költség
  • gáz alapdíj
  • TV/internet
  • fűtés és/vagy bármilyen egyéb átalány

Amennyiben létrejön egy szerződés például március 20-án, akkor minden hónapban a fordulónap és a fizetési határidő adott hónap 20-ik napja, a mérőóra leadási határidő pedig adott hónap 15-e. 

Egy április 20-án fizetett összeg tartalma:

  • Fix, előrefizetett elemek április 20 és május 20 közötti időszakra.
  • Kalkulált rezsi díjak március 20 és április 20 közötti időszakra

Rezsifizetés

A kockázatcsökkentés miatt nem ruházzuk át a rezsi diktálási és fizetési feladatokat a bérlőkre, azok a bérbeadónál maradnak. A diktálás alapján képezhetik a mérőóra leadási határidőig küldött adatok, de aki a kényelmesebb megoldások híve, annak javasoljuk az átalányt. Sajnos rosszak a tapasztalataink a közmű szolgáltatók számlaküldési szokásaikról, emiatt nem azok képzik az elszámolás alapját, hanem az általunk alkalmazott egységárak. Bérbeadott lakásoknál a közmű szolgáltatóknál érdemes átállni online ügyintézésre és megszüntetni a papír alapú számlázást. Aki mindenképp ragaszkodik a papír alaphoz, annak javasoljuk a saját tartózkodási helyre irányíttatni a szolgáltatókkal a számlákat.

A határidők betartatása

A határidőket nem elég megszabni, hanem azt be is kell tartatni. Az egész rendszer megbukik, ha a határok lefektetése után azok lazán vannak kezelve. Gyakorlatból tudjuk, hogy a szabályok betartatására nem mindenki képes. A bérbeadásban veszteséget elkönyvelők nagy része pont ebben hibázik és emiatt válik áldozattá. 

Fel kell készülni akció tervvel arra az esetre, ha a bérlő nem időben fizet. Számoljuk fel a késedelmi kamatot, de fontos ezt úgy érvényesíteni, hogy a kapcsolat ne romoljon meg, a bérlő is érezze ezt igazságosnak. Ez nem könnyű, de érdemes ebbe energiát fektetni, mert megtérül.

A témával kapcsolatban elkészítettem egy Excel file-t, amely segítségével a bemutatott elszámolási rendszert tudod alkalmazni kiadott lakásodnál. Add meg keresztneved és e-mail címed és elküldöm a file-t.